Aby váš web mohl být úspěšný, potřebujete o něm dát vědět světu. A to nejen krátkodobě. Vyplatí se dlouhodobé budování své autority v oboru a doslova propojení s ostatními. Nebojte se získat kvalitní spřízněné kontakty. Patříte v oblasti LB mezi začátečníky? Poradíme vám, jak na linkbuilding v době AI.
Co je linkbuilding
Úplně základní definice pojmu linkbuilding praví, že se jedná o budování zpětných odkazů. Tato SEO metoda pro optimalizaci webových stránek a zvýšení jejich návštěvnosti však není jen o množství získaných odkazů směřujících na náš web, ale také o jejich kvalitě.
Interní linkbuilding
Začít byste měli nejprve na svém webu. Jednotlivé stránky, články a kategorie mezi sebou hezky prolinkovat a propojit, aby se k nim přirozeně dostali jak návštěvníci vašeho webu, tak vyhledávače, které váš obsah snáze a správně zaindexují.
Externí linkbuilding
Tento druhý typ – externí linkbuilding – je ten, který už nám přináší zpětné odkazy a spoluvytváří naše jméno na internetu. Můžeme jej rozdělit na čtyři stěžejní zdroje odkazů:
- Zákazníci – ti tvoří přirozený (organický) linkbuilding. Co to je? Co si pod tím představit? Veškeré osoby, které na vás sami od sebe odkazují na svých sociálních sítích, blozích, fórech a zkrátka napříč internetem, protože jste je nějak zaujali.
- Recenze – recenze, to je polovina úspěchu. Pokud je váš produkt nebo služba kvalitní a lidé vás hodnotí velmi kladně, pak není pochyb o tom, že vaše jméno i firma poroste. Krásným příkladem jsou hodnocení na Heureka.cz nebo Zbozi.cz.
- Články – zde existují dvě varianty, jak získat zpětné odkazy z externího zdroje. Buď o vás někdo napíše, nebo vy napíšete článek na některý z tématických webů, kde by mohl být zájem o to, co nabízíte, nebo o to, jakým know-how disponujte.
- Microsites – vy sami si můžete vytvořit speciální stránku zaměřenou například jen na jeden produkt, kde jej popíšete detailněji, než na svém e-shopu. A právě ze svého e-shopu na tuto stránku můžete odkazovat a naopak.
Obecně platí, že organické odkazy mají největší váhu a vyhledávače to vědí.
Jak se (ne)dělá linkbuilding
Výše jsme možnosti budování zpětných odkazů v rámci linkbuildingu teprve nakousli. Tady si je představíme trošku podrobněji. Ale také to, čemu se obloukem vyhnout.
Taktiky, které dělat:
- Najít nefunkční odkazy (broken linkbuilding)
- Vytvářet vlastní zajímavý a užitečný obsah (odkazové příležitosti)
- Publikovat rozhovory a poskytovat interview
- Publikovat články a recenze od externích tvůrců (guest posting)
- Být aktivní v diskuzích, na veřejných fórech a skutečně radit
- Informovat o dění ve vaší firmě i mimo ni
- Pořádat nejrůznější akce a kurzy, na které je možné odkazovat
- Spolupracovat s influencery a blogery
- Registrovat se do oborových a lokálních katalogů
- Vytvářet si svou síť kontaktů zvučných jmen
- Sdílet odborné studie a své vlastní odborné zkušenosti
- Vytvářet zábavné hry a soutěže, které mají virální potenciál
- Inspirovat se konkurencí, která už může být dál než vy
Taktiky, které nedělat
- Spam – rozesílání nevyžádané pošty, přílišné komentování v diskuzích a na fórech
- Linkfarmy – registrace na weby založené čistě za účelem získání zpětných odkazů
- Cloaking – příprava obsahu zvlášť pro vyhledávače a zvlášť pro uživatele
Co je cílem a úkolem linkbuildingu
Dvěma slovy – budovat autoritu. Úkolem linkbuildingu je nejen zvýšit povědomí o vaší značce, ale především ji představit jako zkušeného člověka, který může mimo jiné prostřednictvích svého blogu předávat tipy, návody a manuály, jak lidem usnadnit nebo zkrášlit život. K tvorbě obsahu můžete přizvat další odborníky v oboru a společně předávat své know-how. Navzájem můžete podpořit růst svého linkbuildingového rybníčku.
Stránky, na které vedou důvěryhodné odkazy, se dostanou na vyšší pozice ve vyhledávání.
Proč je linkbuilding tak důležitý
Linkbuilding dává odpovědi. Nebo by alespoň měl. Samo o sobě už jen to, že si u vás lidé něco kupují, znamená jediné – něco jim schází. A ohledně této chybějící komodity může vyvstávat spousta otázek. Co vybrat? Za kolik? Co by to mělo umět? Kdy je nejlepší čas pro využití právě této služby? Bude se mi hodit něco dalšího z nabídky?
Takových a podobných otázek vyvstávají desítky až stovky. Tak jim svým obsahem, svými kontakty a užitečnými odkazy pomozte najít odpovědi a obohaťte je. Nákup a kladné recenze budou záhy následovat.
Každý dotaz v e-mailu nebo v diskusích a na sociálních sítích, je pro vás inspirací.
Význam linkbuildingu v roce 2024 roste
Mohlo by se zdát, že AI (= umělá inteligence), která přišla jako blesk z čistého nebe a postupně se vkrádá do našich životů, linkbuilding šmahem nahradí. Není tomu tak. Ba naopak. V tomto novém věku tzv. promptů má linkbuilding ještě větší význam.
Počínaje rokem 2024 se v linkbuildingu stále více využívá ChatGPT a jeho další odnože. Proč? Šetří čas a náklady, přináší nové nápady a dává nám užitečné informace.
Přínosy AI v linkbuildingu aneb na co ho využít
- Návrhy témat a tematických okruhů, o nichž můžeme psát.
- Inspiraci na originální webový obsah nad rámec článků a běžných textů.
- Příklady webů vhodných pro spolupráci a budování odkazů.
- Seznam influencerů z oboru a přehled vhodných osob, které oslovit.
- Vydefinování cílových skupin a ideálního tone of voice.
- Průzkum trhu a další pokročilé tipy a návody v rámci linkbuildingu.
5 kroků, jak s linkbuildingem začít
Nemusíte být znalec v oblasti SEO, potažmo linkbuildingu a i tak na něm můžete začít pracovat už teď. Toto je základ, s nímž si na samém začátku vystačíte.
- Zapište se do katalogů (např. Firmy.cz, firemní profil na Google.cz)
- Poproste své zákazníky, ať na vás odkážou.
- Pusťte se do nějaké dobročinné činnosti a staňte se partnerem.
- Podělte se o své zkušenosti na blozích, v rozhovorech a na školeních.
- Oslovte blogy v oboru a nabídněte jim zajímavé téma o sobě.
Vyplatí se sledovat, jakou návštěvnost vám jednotlivé odkazy přináší. Ať stojí za to!
Linkbuilding pro váš byznys
Linkbuilding je jednou z našich oblíbených marketingových disciplín. Váháte, jak na to? Chcete budovat zpětné odkazy už od začátku správně a rychleji? Neváhejte a oslovte nás.
Jsme zkušené markeťačky a SEO specialistky, které ví přesně, jak na linkbuilding!
Objevte sílu linkbuildingu a kvalitních zpětných odkazů, objevte Marketingový svět.