Když se porozhlédneme na internetu, je plný textů, obrázků, videí nebo zvukových stop. Veškerý vizuální obsah a interaktivní prvky – to je obsah. A právě ten lze skvěle využít při budování brandu svého podnikání, nalákání zákazníků a stejně tak ke vzdělávání a předávání svého know-how dál. Tomuto spojení obsahu a propagace se říká obsahový neboli content marketing. Proč se vyplatí a jaké jsou jeho výhody a nevýhody?
Co je obsahový marketing
Obsahový marketing (anglicky content marketing) je mocný nástroj pro zviditelnění webové stránky nebo e-shopu. Jedná se o relevantní a hodnotný obsah pro vaše publikum (cílovou skupinu), který se může nacházet nejen na vašem webu, ale také na sociálních sítích a napříč dalšími marketingovými kanály. A co je hlavní, plní vaše stanovené cíle.
Proč reklamy nezachrání váš business? Tady je odpověď.
Kde se vzal content marketing?
Historie content marketingu sahá až do roku 1895, kdy společnost John Deere vydala první tištěný magazín pro své zákazníky. Právě tento časopis se stal inspirací pro mnoho dalších firem po celém světě včetně společnosti Michelin, která pak v roce 1900 vytvořila průvodce pro motoristy s tipy na cesty se seznamy servisů, hotelů nebo restaurací.
Ovšem až o 100 let později se poprvé objevil pojem content marketing jako takový, a to z úst muže jménem Joe Pulizzi, stratéga a popularizátora obsahového marketingu.
Obsahový marketing má jasný cil
V žádném případě se nejedná o nahodilý způsob propagace. Obsahový marketing má (měl by mít) jasně danou strategii, která přesně stanoví kdy, kde a v jakém formátu se bude obsah servírovat publiku. Jednou z takových strategií je dobře známý model AIDA, který potenciální zákazníky vede k nákupu ve čtyřech postupných krocích:
- Přilákat pozornost (Attention)
- Vzbudit zájem (Interest)
- Zažehnout touhu (Desire)
- Vyburcovat k akci = k nákupu zboží a služeb (Action)
Hlavním cílem je samozřejmě zvyšování prodeje. Vedle toho ale může mít obsahový marketing dílčí cíle jako zvýšení povědomí o značce, prohloubení její důvěryhodnosti a vytvoření komunity lidí, která se zajímá o témata spojená s posláním firmy.
Z pohledu zákazníka je však cíl zcela jiný. Zákazník by měl za námi sdíleným obsahem vidět zábavu, vzdělání, a získání potřebných výrobků, informací nebo pomoci.
Proč je obsahový marketing must have
Ptáte se, proč je obsahový marketing tak důležitý a proč se do něj pouštět? Pokud chcete prodávat, musíte mít co nabídnout, ale především musíte být také vidět. Vaši zákazníci vás musí najít, a když už vás na internetu najdou, musíte je zaujmout mezi všemi ostatními.
Jen kvalitně vytvořený obsah přirozeně vybízí k zapojení publika a ke spontánnímu sdílení. Obsah zkrátka musí být atraktivní a jelikož je konkurence obrovská, je potřeba jít na to od lesa. Z toho důvodu se vyplatí svěřit obsahový marketing zkušeným copywriterům.
Tím, jak content marketing hovoří se zákazníky, tvoří jedinečnou identitu vaší značky.
Obsahový marketing je celý profesní obor a není divu, protože se za ním skrývá spousta práce – od samotného psaní textů a vytváření obsahu až po SEO, UX a správu sociálních sítí a webových stránek. Díky tomu váš web bude snadno nalezitelný a zajímavý.
Každý dílek této skládačky vám dá dohromady dokonale fungující celek přinášející zisk.
Příklady obsahového marketingu
V jaké podobě najdeme na internetu obsah? Skrze jaké nástroje dělat marketing?
- Blogové články
- PR články
- Návody
- Videa
- E-maily
- Newslettery
- E-booky
- Případové studie
- Fotografie a obrázky
- Podcaty
- Prvky webu (tlačítka, pop-up okna)
- Infografika
- Webináře
- Soutěže
Patří zde také obsah na sociálních sítích YouTube, Facebook, Instagram, LinkedIn, Threads, X (Twitter), Pinterest, TikTok. Právě tady se nachází prostor pro vytvoření super komunity. Klíčem k tomu je hodnotný obsah, který baví, radí, učí nové věci a inspiruje.
Pár tipů ke studiu: #Jak na sítě, Content Marketing Tips (EN), Content Marketing Strategy (EN), 14 „jak“ obsahového marketingu, Obsahový marketing pro živnostníky a malé firmy
Výhody a nevýhody content marketingu
Co nám content marketing přináší a na co si dát pozor? Výhody výrazně převyšují nevýhody. Pokud se totiž obrníte troškou trpělivosti, získáte mnohem více než jste do něj vložili!
Výhody | Nevýhody |
Růst povědomí o značce | Dlohodobá strategie vyžadující čas |
Posílení vztahů se zákazníky | Může být potřeba aktualizovat obsah |
Upevnění postavení značky | |
Zákazníci přicházejí sami | |
Investice přináší výsledky dlouhodobě | |
Pomoc v podobě umělé inteligence |
V posledním roce se svět obsahového marketingu značně proměnil. Stalo se tak nástupem umělé inteligence. Nevěřte všemu, co vám AI vygeneruje, ale nebraňte se jí, vybírejte marketéry, kteří ji umí zapojit do tvorby zajímavého a nadčasového obsahu.
Content pro váš byznys
Mohlo by se zdát, že je snadné si vytvořit fungující obsah a pak s jeho pomocí přilákat relevantní zákazníky. Pokud nechcete ztrácet hromadu drahocenného času, napište nám. Jsme zkušené markeťačky a obsahové specialistky, které umí obsahový marketing!
Objevte sílu obsahu a dobře mířených vět, objevte Marketingový svět.