Jak se pozná dobrý copywriter? 10 znaků skutečného profíka na copywriting

Ve škole jsme měli hodiny slohu všichni, takže si texty na web nebo články na blog může napsat každý sám. Omyl. Mnohem lepší je tvorbu textů svěřit do rukou člověka, kterého živí copywriting, a u něhož láska ke psaní není to jediné, co vám může nabídnout. Jak se pozná skutečně dobrý copywriter? 

Kdo je dobrý copywriter

Kdo se může pyšnit označením dobrý copywriter? Jak ho poznat v zástupech nadšenců do psaní, kteří vám ochotně nabízí své služby? 

Dobrý copywriter = Tisíc profesí v jednom

Bezesporu je to kreativní osoba s originálními nápady, která si umí hrát se slovy. Všeho ale s mírou. Je potřeba rozpoznat originalitu a zoufalou snahu se odlišit a zaujmout.

Tak trochu je to také empatický psycholog, sebevědomý obchoďák, výborný spisovatel a češtinář, inovativní markeťák nebo zvídavý novinář. No a když k tomu přidáme ještě témata, o kterých píše, tak musí být někdy výživový specialista, jindy zahrádkář nebo třeba historik.

Zkratka a dobře, dobrý copywriter musí pokrýt snad tisíc profesí v jedné osobě.

Posel nadhledu a reálného pohledu na věc

Někdy jsme do svého oboru až příliš ponořeni a nevidíme realitu – že ostatní netuší, o čem mluvíme. Dobrý copywriter má dobrý odhad. Dokáže odhadnout, čemu čtenář porozumí a čemu už ne, co ho bude zajímat a co je pro něj jen zbytečný informační balast, který by ho mohl snad vyhnat na e-shopy konkurentů.

Mohli bychom říci, že dobrý copywriter je bezvěrec – bezmezně nevěří ani umělé inteligenci, ani svému klientovi a informace si ověřuje. Je důležitou spojnicí mezi třemi světy (AI, klient, zákazník) a zaručuje se, že bude výsledek lidský, hodnotný a prodejní.

10 znaků dobrého copywritera

  1. Umí vyprávět příběh. Může to znít jako klišé, protože je v dnešní době snad všechno s příběhem, ale nenechme se tím odradit. Příběhy opravdu prodávají. Ať už se jedná o zkušenosti, nebo zážitky. Strohý obecný popis bez duše nikoho neosloví. 
  1. Má znalosti z oblasti SEO. Klíčová slova jsou pro dobrého copywritera takové must have. Ale musí se to s nimi umět. Na kvalitně zpracovaném textu skoro nepoznáte, že obsahuje klíčová slova, protože jsou tam zasazená s lehkostí a důvtipem.
  1. Je empatický. Cílem není napsat text bezmyšlenkovitě. Tak, jak jsme si někde přečetli, že je to dobré. V psaní textu se skrývá mnohem více – umění se vcítit do cílové skupiny, jejích potřeb, pocitů a tužeb. Stejně tak dobrý copywriter ví, čemu čtenář porozumí a s čím by naopak mohl mít problém. Tedy nevyhazuje z rukávu jeden odborný termín a za druhým, ale přemýšlí, analyzuje a vnímá.
  1. Dá na svou intuici. Člověk, který je jedničkou v oboru copywritingu, má znalosti, ale také intuitivně ví, kdy použít kratší texty a kdy naopak delší, kdy tykat a kdy spíše vykat. Kdy zmínit zákazníkovy obavy a kdy naopak zahrát na pozitivní strunku.
  1. Dokáže vzbudit emoce. Při čtení kvalitního textu by se měl zákazník ztotožnit s vypravěčem, měl se zamyslet nad tím, co aktuálně má a co by mohl mít jinak. Měl by být pohlcen překvapivými a nečekanými informacemi. Zkrátka trocha psychologie.
  1. Zná chování zákazníka. Dobrý copywriter nejen skvěle píše, ale také se orientuje na webu. Má přehled o tom, jak se zákazník na webu chová. Má povědomí o tom, kde se jeho texty nacházejí a jak ve výsledku vypadají – zda jsou dobře čitelné a fungují.
  1. Dělá text čtivým. Typický čtenář 21. století skenuje. Hledá přehledný text, protože ho povětšinou tlačí čas. Texty proto obsahují číslované seznamy, vytučnění, citace, fotografie a klidně i různé barvy nadpisů nebo části textu. Text je hravý a vzdušný. 
  1. Je flexibilní. Ano, něco nám vždy jde lépe a něco hůře, ale skutečně dobrý copywriter se nedrží jen určitého oblíbeného tématu, ale jde do všeho (od kosmetiky po technologie). A poradí si s textem jakéhokoliv formátu (od článku po e-mail). 
  1. Přidá něco navíc. Každý máme svůj specifický pohled na svět a na věci kolem a dobrý copywriter se jej nebojí použít. Vždy přidá něco z vlastní zkušenosti.
  1. Své ego drží na uzdě. Člověk, kterého živí copywriting má svůj styl, ale nepřebíjí jím tonalitu značky, pro kterou píše. Své specifické kudrlinky a cukrbliky by měl držet na uzdě nebo vybít na vlastním blogu či svých sociálních sítích.

Od toho ruce pryč

Často používá trpný rod, kapitálky nebo prázdné fráze a chvalozpěvy jako nejlepší a nejúžasnější? Až přespříliš informací v textu zdůrazňuje velikostí nebo tučností písma? 

Raději dejte přednost někomu, kdo dokáže dát důraz slovy a ne jejich vzhledem a kdo se v textu zaměřuje na konkrétní fakta – když už napíše slovo nejlepší, hned napíše proč.

Copywriting na úrovni

Je snadné napsat prompt do magického nástroje zvaného ChatGPT, zkopírovat výsledek a ten publikovat na svém webu. Mnohem efektivnější je ale o textu více zapřemýšlet. Ba ještě lépe povolat na jeho vytvoření profesionála, který vám dodá funkční texty s duší.

Marketingový světtakové profíky.

Sdílejte článek:

Facebook
LinkedIn

Sdílejte článek:

Kategorie blogu

sociální sítě

Nejčtenější články

Další články

Kategorie blogu

sociální sítě

Nejčtenější články